غنیسازی دهه فجر مدارس با استفاده از ظرفیت جشنواره مردمی فیلم عمار
یک پیشنهاد تربیتی به وزارت آموزش و پرورش
مجید بذرافکن - گروه فرهنگی رجانیوز:تربیت انسان تراز جمهوری اسلامی توسط آموزش و پرورش، وظیفه ای است که جامعه ایرانی اسلامی کشورمان بر اساس آرمان های مصرح قانون اساسی بر عهده وزارت آموزش و پرورش کشورمان گذاشته است. تربیت جوانان و نوجوانانی مهذب، با نشاط، امیدوار به آینده و معتقد به ارزش های اسلامی و انسانی انقلاب اسلامی در طی 12 سال حضور مستمر در پشت میز و نیمکت های مدارس، آرزویی دست نایافتنی نیست که معلمان مؤمن و انقلابی این سرزمین از عهده آن برنیایند. البته نیل به این هدف نیازمند برنامه ریزی های دقیق و جامع از سویی و از سوی دیگر اجرای هوشمندانه و هنرمندانه آنهاست.
روزهای پیش رو روزهای مبارک سالگرد ورود امام تا پیروزی انقلاب اسلامی، در جای جای کشور بزرگداشت و یادکرد حوادث و معارف انقلاب اسلامی سال 1357 به صورت ویژه در دستور کار ارگان ها و نهادهای مختلف دولتی و مردمی قرار می گیرد. انقلابی که در سال هایی که بر آن گذشته است، سال به سال درخشان تر و عظیم تر شده است. با وجود ایجاد مشکلات از سوی دشمنان سرسخت و لجوج در طی سی و پنج سال گذشته، نه تنها ضعیف نشده بلکه بر قدرت آن افزوده شده است. حوادث و موانعی که هر کدام برای از بین رفتن یک انقلاب و یک دولت کافی بوده اند.
مهر ماه امسال کودکانی پای به درون دبستان های کشور گذارده اند که متولد سال 1386هستند و دانش آموزانی در سال آخر دبیرستان حضور دارند که عمدتا متولدین 1374شمسی هستند، یعنی قاطبه دانش آموزان این سرزمین متولد سال هایی هستند که قریب به بیست سال پس از وقوع انقلاب اسلامی به دنیا آمده اند. بر اساس سند چشم انداز، یکی از اهداف عینی جمهوری اسلامی، رسیدن کشور به جایگاه اول در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا در سال 1404 است. با این جمع و تفریق ساده می توان درک کرد که سنگینی بار آزادی خواهی، عدالت طلبی و استکبارستیزی این کشور در دهه پیشرفت و عدالت یعنی دهه چهارم عمر جمهوری اسلامی، بر دوش نسل جوانی است که اکنون در مدارس کشور تحصیل می کنند.
آموزش معارف انقلابی و افزایش سطح بصیرتی و آگاهی دانش آموزان یکی از وظایفی است که مدیریت امروز وزارت آموزش و پرورش ، به درستی، برای خود تعیین و تعریف کرده است. در نگاه تربیتی اسلام این معلم است که بیشترین تأثیر را بر روی متعلم بر جای می گذارد. تا جایی که حتی تأثیر محیط، وراثت و رسانه ها در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد. یکی از بهترین راه کارهای تربیتی معرفی الگوهای واقعی برای جوان و نوجوان است.
از سوی دیگری یکی از تأکیدات وزیر محترم آموزش و پرورش برای دوره جدید استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی های آموزشی جدید در مدارس بوده است. روندی که از دولت قبل آغاز شده بود و بحمدالله به برکت جمهوری اسلامی اکنون بسیاری از مدارس در این زمینه پیشرفت خوبی داشته اند.
جشنواره مردمی فیلم عمار در طی عمرکوتاه خود توانسته، آثار ارزشمند تصویری، در قالب های مختلف، به مخاطبان عرضه کند. در چهار سال گذشته برگزار کنندگان جشنوراه عمار توانسته اند با انتخاب آثار و انجام داوری های محتوایی و کیفی از میان حجم زیادی از انیمیشن، فیلم کوتاه، مستندهای جذاب در باب وقایع مهم تاریخ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، آثار برگزیده و قابل قبولی را انتخاب کنند. این جشنواره که با موضوعیت مفاهیم و ارزش های انقلاب اسلامی برپاشده است، با جلب اعتماد ملت شهیدپرور و انقلابی در 3500 نقطه کشور آثار خود را به صورت مردمی به منظر علاقه مندان خود برساند.
آموزش و پرورش یکی از گسترده ترین شبکه های اجتماعی حقیقی وابسته به جمهوری اسلامی که هدفی جز تعلیم و تربیت اسلامی و سیر دادن خودانگیخته دانش آموزان به سمت حیات طیبه ندارد. 91هزار 830مرکز آموزشی با داشتن بیش از 12میلیون دانش آموز و کادری بیش از یک میلیون معلم و کارمند، به علاوه خانواده های این جمعیت میلیونی یعنی اکثریت مطلق جامعه ایرانی جزو خانواده آموزش و پرورش محسوب می شوند. شاید سال های گذشته کسی می توانست از نبود یا ناشناخته بودن کارهای قوی و جذاب در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان و مخاطب عمومی سخن بگوید، اما اکنون با تجمیع بسیاری از توانمندی های کشور در این جشنواره، چنین عذری از هیچ کس پذیرفته نیست.
وزارت آموزش و پرورش در سطح ستادی، خصوصاً معاونت پرورشی، مدیران استانی و حتی مدیران و معلمان دلسوز سراسر کشور می توانند از این ظرفیت تولید شدۀ ارزشمند در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال حسن استفاده کرده و با پخش و نشر این آثار به صورت مقتضی و هوشمندانه در مدارس دخترانه و پسرانه موجبات آشنایی هر چه بیشتر نسل آینده ساز جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورند.
البته سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش خود جشنواره معظمی به نام جشنواره رشد برگزار می کنند که آثار قابل توجهی در آن جشنواره نیز تولید شده است که می تواند در کنار یکدیگر تقویت کننده این هدف باشند. هر چند اهداف و ساختار جشنواره مذکور با جشنواره عمار تفاوت های خاص خود را دارد.
نویسنده به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره عمار در بخش تاریخ معاصر دو کار جذاب و دیدنی «انتهای خیابان فلسطین جنوبی» ساخته هادی حاجتمند و «جانشین» ساخته کاوه مظاهری را برای پخش در سطح دبیرستان های کشور پیشنهاد می کنم. مستند اول روایت بسیار روان و طبیعی از زندگی مومنانه و مجاهدانه خانواده جانباز خراسانی است که از ناحیه گردن قطع نخاع شده و به همراه همسر و دو فرزندش زندگی روزمره شان را گذران می کنند و برای پخش در مدارس دبیرستانی دخترانه قابل استفاده است.
مستند دوم، بازسازی مقطع تاریخی انتخاب جانشین رضاشاه پهلوی پس برکنارشدنش توسط نیروهای خارجی متفقین در ایران است. مقطعی که در آن محمدرضا پهلوی منتظر نظر قوای اشغالگر انگلیسی، آمریکایی و روسی است تا نظرشان را نسبت به جانشین شاه قبلی معلوم کنند، تا در نهایت از بین چندین گزینه مدنظرشان را انتخاب کنند.
البته در این مسیر همکاری هرچه بیشتر مسئولان جشنواره عمار با نهادها و ارگان هایی که متقاضی استفاده از این آثار هستند، موجب دستیابی شایسته تر این جشنواره به اهداف خود خواهد بود.