جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

شما می توانید از آخرین اطلاعات پیرامون اکران های مردمی جشنواره عمار در سطح شاهین شهر و شهرستان های حومه ی آن با خبر شوید .






در اين وبلاگ
در كل اينترنت



بایگانی


سینمای شبه روشنفکری میزبان سینمای انقلابی

چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۰۴:۵۷ ب.ظ

وحید جلیلی و نادر طالب زاده در هفت+ دانلود فیلم




به گزارش خبرگزاری فارس، پس از ارائه سرمقاله برنامه توسط محمود گبرلو مجری «هفت»، گزارشی در خصوص برندگان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد پخش شد و پس از آن با حضور وحید جلیلی و نادر طالب زاده، رییس شورای سیاست گذاری و دبیر چهارمین جشنواره عمار در خصوص مردمی‌ترین جشنواره سینمایی کشور بحث و تبادل نظر شد.

 

جلیلی: دعوت برای برای حضور در جشنواره عمار، دعوتی مردمی است

 

وحید جلیلی رییس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار از آغاز کنندگان گفت‌وگو شب گذشته هفت بیان داشت: دعوت برای حضور در این جشنواره، دعوتی مردمی است. آن گونه که در سال های ابتدایی جشنواره نگران استقبال مردم بوده ایم اما در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که دغدغه ما پیرامون چگونگی استقبال مناسب و خوب از حجم بالای جمعیت در سالن‌ها شده است.

 

وی در پاسخ به آموزش نیروهای جوان و استفاده از پیشکسوتان برای پیشرفت در حوزه مستند و جشنواره‌هایی چون عمار گفت: اتفاقاتی در این خصوص صورت گرفته است اما با توجه به حجم ورودی‌هایی که جریان فیلم سازی دارد، نهاد ها ومراکز آموزشی برای این حجم علاقه مند وجود ندارد. بنابراین هم به لحاظ کیفی و هم کمی باید به این بخش توجه شود البته برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که به نظر سبب می شود در سال آینده جریان جدی را پیش رو داشته باشیم.

 

نادر طالب‌زاده دبیر چهارمین جشنواره فیلم عمار در ادامه گفته های جلیلی اذعان داشت: آنچه که در بحث آموزش مطرح است گزینش است. بدین معنا که چه کسانی را با چه استعداد هایی آموزش دهیم. پس از آن طی شش ماه مراحل زیبا شناسی آموزش داده می شود و مراحل بعدی مراحل فنی دکوپاژ است که پس از آن تولید فیلم صورت می پذیرد و در تولید دومین فیلم است که میتوان از حضورپیشکسوتان در این عرصه بهره برد البته این معطوف به بخش داستانی می‌باشد.

 

وی افزود: آنچه که در دانشگاه های فیلمسازی در حال اتفاق افتادن است دقیقا آن چیزی نیست که ما در جشنواره در پی آن هستیم. بدین گونه که نمی توان توقع فیلم خوب داشت، اگر که نیرو های خوبی تربیت نکرده باشیم و تربیت نیرو ها یکی از بخش هایی است که در کنار جشنواره هایی چون عمار مطرح شده است.

 

دبیر چهارمین جشنواره عمار اذعان داشت: با گذشت چهار سال از آغاز این جشنواره، امسال شاهد  حضور فیلم هایی پخته تر و خوش ساخت تر، با کیفیت هایی خوب از لحاظ میزانسن درجشنواره بودیم.

 

 

 

جلیلی: فیلم هایی که در جشنواره عمار نمایش داده می‌شود با اهداف جشنواره نسبت مستقیم دارد

 

وحید جلیلی در ادامه گفته های طالب زاده رشته کلام را در دست گرفت و اظهار داشت: در جشنواره امسال عمار فاصله کارها بسیار به هم نزدیک شده است که این نیز کار هیئت انتخاب را در گزینش سخت کرده است. ضمن آنکه تعداد فیلم ها نیز نسبت به سال های پیش افزایش چشمگیری داشته است و با این اوصاف خیلی مشهود به نظر می رسد که مجموعه کارهای تک افتاده و عناصر محدود گسترش پیدا کرده است که این نیز نشان دهنده این است که بدنه ای جدی در حال شکل گیری است.

 

وی ادامه داد: خیلی از فیلم هایی که در جشنواره عمار نمایش داده می شود با موضوع و اهداف جشنواره نسبت مستقیم و جدی دارد که از این نظر در حال تبدیل شدن به یک جریان است.

 

رییس شورای سیاست گذاری چهارمین جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه در طی سالیان طولانی نگاه انتقادی نسبت به فضای سینما وجود داشته است گفت: با درنظرداشتن سخنان شهید آوینی باید گفت که سینمای ما، سینمایی جشنواره ای است نه جهانی و نگاه انتقادی به سینما به منزله نگاه منفی نیست. چرا که سینما کلید پیشرفت جامعه است و نمی توان به آن بی اعتنا بود و باید به ظرفیت های آن توجه داشت.

 

وی اظهار داشت: نباید با بیان اینکه نقد برابر با دیدگاهی منفی است طرح مسئله غلط داشته باشیم.  دغدغه مانیز دغدغه سینما است چرا که دغدغه انقلاب داریم و در شرایطی که حرفه ای ترین سینمای جهان، ایدئولوژی ترین کارها را انجام می دهد نباید گفته شود که ایدئولوژی و منافع در سینمای ایران جایی ندارد.

 

 

 

طالب زاده: آنچه در سینمای ایران احساس می‌شود جای خالی ایدئولوژی انقلابی است

 

نادر طالب‌زاده در بخش دیگری از گفته های خود عنوان داشت: سینما در حال طی کردن مسیر خود می باشد. اما آنچه ما در جشنواره عمار انجام می دهیم رسالت دیگری است. با این تعریف که در میان بخش های تجاری، اجتماعی و کارهای فاخر و با حمایت دولتی در سینمای ایران آنچه جای خالی آن احساس می شود ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.

 

وی در پایان گفت: کشوری که مورد هجمه و نقد بسیار قرار می گیرد و علیه آن فضاسازی صورت می گیرد باید در حوزه هنر و رسانه کارهای قوی تری انجام دهد. جشنواره عمار تازه این مسیر را آغاز کرده است و این تزریق خونی جدید برای کشوری که مورد توجه است محسوب می شود.

 

بنابراین گزارش، در صفحه دیگری ازمجله تصویری هفت، علی سرتیپی و سیاووش اسدی؛ تهیه کننده و کارگردان فیلم در حال اکران «جیب بر خیابان جنوبی» حضور داشتند که این حضور به گفت‌وگویی پیرامون فیلم «جیب بر خیابان جنوبی» انجامید.

 

علی سرتیپی در آغاز این گفت‌وگو درباره فروش فیلم بیان داشت: این فیلم با توجه به وضعیت هوا و میزان استقبال مردم فروش خوب و امیدوار کننده ای داشته است. اگرچه که این فیلم در بخش خصوصی و بدون هیچ حمایت و وامی ساخته شده است و در مجموع از فیلم راضی ام چون که نگاه مالی به فیلم نداشته ام.

 

سیاووش اسدی؛ کارگردان فیلم «جیب بر خیابان جنوبی» درادامه درتوضیح ساخت و انگیزه وجودی آن بیان داشت:  اقتباس و پرداخت اجتماعی یک موضوع برای ساخت فیلم بسیار اهمیت دارد اما در این مقطع فیلمی باید ساخته شود و بسازم که سینما باشد و تعریف سینما را درون خود داشته باشد و در این فیلم تلاش شده است که این ویژگی ها را داشته باشد.

 

وی افزود: عوامل نیز درپی این تفکر انتخاب شدند وتعدادی ازعوامل ازپیش انتخاب شده بودند و تعدادی نیز در مراحل پیش تولید مورد ارزیابی و در نهایت انتخاب قرار گرفتند.

 

این فیلمسازدر باب نگاه خود در ساخت وپرداخت به مسائل اجتماعی گفت: کسی که در حال فیلمسازی و در عرصه سینما است زمانی که یک فیلم را می سازد قطعا می تواند نشات گرفته از سلیقه و یا دغدغه وی باشد و هر چه که ساخته می شود باید گفت که او کار خود را انجام داده است.

 

اسدی ادامه داد: وظیفه فیلمسازی پس از ساخت اثرش این نیست که معنا و مفهومی که فیلم بر دوش می کشد را بازگو کند. چرا که مفاهیم در درون فیلم نهفته است و وظیفه منتقد است که این مفاهیم را کشف کند. فیلم تا زمانی که ساخته نشده است متصل به فیلمساز است اما پس از ساخت، هویتی مستقل از فیلمساز می یابد و خود فیلم باید گویای همه چیز باشد و در این نقطه مخاطب در راس قرار دارد.

 

سرتیپی، تهیه کننده فیلم «جیب بر خیابان جنوبی» نیز در تایید صحبت های اسدی اذعان داشت: این فیلم علاوه بر مضمون با توجه به سالن‌های سینمایی که دراختیار داشته است سعی شده است که تمام قشرها را در بر گیرد وازتمامی آنها استقبال کند. آن گونه که شاهد هستیم در شهرستان ها نیز این فیلم فروش معقولی داشته است و با هر دو طیف مخاطب خاص و عام ارتباط برقرار کرده است.

 

سیاووش اسدی در پایان بخش صحبت های خود در توضیح نزدیک بودن سبک دیالوگ نویسی خود به مسعود کیمیایی اظهار داشت: این از خوش شانسی من محسوب می شود. سینمای کیمیایی سینمایی بوده است که برای من اثر گذار بوده است و اثرات عمیقی نیز داشته است. اما دیالوگی که گفته می شود آن نوع دیالوگ و گویش باید سینما شود تا بتواند کار کند. به کار گیری روش کلاسیک و هماهنگی دیالوگ و دکوپاژ زمان بر و روش سختی است و خیلی از نیروهای جوان دراین عرصه، علاقه مند به کاربستن آن ها نیستند.

 

در پرده آخر برنامه هفت 13 دی ماه فیلم «استرداد» که دارنده عنوان بهترین فیلم 31 جشنواره فیلم فجر است با حضور دو تن از منتقدان سینما؛ رضا درستکار و امیر قادری به بوته نقد کشانده شد.

 

امیر قادری در ابتدای میز گرد نقد جمعه شب گذشته در باب فیلم «استرداد» گفت: این فیلم در ادامه فیلم‌های سینمای نفتی ساخته شده است اما در مقایسه با فیلم‌هایی که با بودجه‌های فیلم فاخر ساخته شده است «استرداد» فیلم قابل دیدنی است و یکی ازفیلم های استاندارد در سال گذشته بود.

 

وی ادامه داد: ایده اصلی فیلم این است که در دهه 20 و 30 نظامی ها و امنیتی ها جمع می شوند تا پول مردم را بدست بیاورند و اتفاقی که می‌افتد این است که چنین داستانی را به صورت فیلم و با شخصیت‌هایی که قابل دیدن است به نمایش درآورده است و در سراسر فیلم می توان یک داستان را دنبال کرد که این نیز در ساخت فیلم‌های ما کم پیش می‌آید.

 

رضا درستکار در پی گفته‌های قادری بیان داشت: در مورد فیلم استرداد از دو منظر می توان نقد داشت. فرا متن که به موضوع فیلم های فاخر و جوایز اعطا شده به این فیلم ها می پردازد و متن.

 

وی افزود: از لحاظ متن این فیلم ماهیتا فیلمی ایرانی نیست و نسبتی با شرایط و اوضاع و تاریخ ما ندارد و فقط متشکل از چند اسم ایرانی است که این فیلم را فیلم ضعیفی می سازد.

 

درستکار در ادامه گفته خود تصریح کرد: سه نکته را باید در ارتباط این فیلم مدنظر قرار داد. این فیلم، فیلم سوم کارگردان آن است که نسبت به دو فیلم قبل وی جهش دارد که برای کارگردان امتیاز محسوب می شود. حمید فرخ نژاد در این فیلمی همان فرخ نژادی است که همه می شناسند و هیچ چیزی به بازی خود اضافه نکرده است اما در کل خوب به نظر می رسد و اما حضور محمود کلاری  به عنوان فیلمبرداردر این فیلم نیز به عنوان سومین شاخص موثر در پررنگ شدن این فیلم حائز اهمیت است.

 

وی با بیان اینکه با کمی دقت می توان به پایه های ضعیف این فیلم پی برد گفت: فیلمنامه به شدت مشکل دارد و این شدت نشات گرفته از منطق روایی نادرست آن  است. ضمن آنکه انسجام محکمی ندارد و رویدادها با اولین پرسش اصالت خود را ازدست می دهند و شخصیت پردازی نیز به طور کامل در این فیلم خراب است.

 

اما برنامه شب گذشته هفت در نظرسنجی خود با بالاترین درصد در گزینه رعایت جذابیت‌ها واستانداردهای سینمایی از میان گزینه هایی چون؛ اختصاص بودجه ویژه، تربیت سینماگران جدید، مطابقت آثاربا مستندات تاریخی در پاسخ به سوال کدام گزینه به سینمای تاریخ معاصر ایران رونق بیشتری می دهد، به پایان رسید.




مدت زمان: 12 دقیقه 35 ثانیه 

  • افسر سوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

تصویر ثابت