جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

شما می توانید از آخرین اطلاعات پیرامون اکران های مردمی جشنواره عمار در سطح شاهین شهر و شهرستان های حومه ی آن با خبر شوید .






در اين وبلاگ
در كل اينترنت



بایگانی


مهارنشدنی های پیشرو

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۵۱ ب.ظ

نگاهی به چهارمین دوره جشنواره مردمی عمار

جشنواره عمار در چهارمین دوره برگزاری اش تلاش داشته تا بیش از پیش مخاطب را با هنرمند و هنر انقلابی نزدیک کند. با این رویکرد نمایش فیلم ها در جشنواره با اقبال بیشتری نسبت به سال های گذشته روبه رو شد.

امسال با برنامه ریزی درست برگزارکنندگان از چند فیلم با موضوعات مختلف و جذاب رونمایی شد از جمله این فیلم ها که با اقبال خوبی روبه رو شد فیلم های «لکه» (محمدباقر مفیدی کیا)، مصاف (علی عبدالوهاب) و «نبردخاموش» (مصطفی زمانی)، «او با ما» (محمد صادق باطنی) و... بود که این آثار با موضوعات مختلف و ساختار مناسب نظر بینندگان را به خود جلب کرد.از رشادت های سرداران شهید و بحران های سوریه تا مجاهدت های مردم در شرایط سخت اقتصادی موضوعاتی بود که امسال مورد توجه فیلمسازان قرار گرفت.

نکته حایز اهمیت در این برنامه فرهنگی که وجهه ای مردمی دارد برگزاری آن و نزدیک شدن آن به استانداردهای جشنواره های دیگر است. امسال در بخش ثبت نام نسبت به دوره های گذشته بسیار حرفه ای تر عمل شده و مانند جشنواره های بین المللی به صورت آن لاین ثبت نام انجام شد و به صورت تخصصی به رشته های مختلف از جمله تدوین، تصویربرداری و... توجه شده است که نشان از حرکت جشنواره به سمت استانداردهای جهانی است و نشان دهنده پویایی و رشد و تعالی این جشنواره است. اگر در این جشنواره به صورت تخصصی به رشته های مختلف توجه شود و داوری ها با دقت بیشتری صورت گیرد می توان علاوه بر معرفی کارگردان های دغدغه مند و انقلابی به سینمای ایران، شاهد شکوفایی استعدادهای جوان و خوش فکر در حوزه تدوین، تصویربرداری و... نیز بود.

اضافه شدن بخش بین الملل به جشنواره عمار یکی از نقاط قوت به شمار می آید اگرچه بسیاری معتقدند شاید اضافه شدن این بخش به جشنواره با توجه به مردمی بودن آن آفت محسوب می شود اما این نکته حایز اهمیت است که با توجه به نگاه ایدئولوژیکی که در عمار وجود دارد، حضور در عرصه های بین المللی، این جشنواره را از جشنواره های دیگر که با هزینه های گزاف برگزار می شوند و بیشتر نمایشی هستند (فجر، حقیقت و کودک) متمایز می کند. جشنواره های مختلف که نام بین الملل را یدک می کشند تنها به دنبال نمایش آثار برگزیده در جشنواره های کن، برلین و... در جشنواره های ایران هستند و به نوعی با نمایش این فیلم ها که با اهداف آن جشنواره ها همخوان بوده و موفق به دریافت جایزه شده اند، برای فیلمساز ایرانی الگوسازی می کنند. اما در جشنواره عمار علاوه بر آموزش تئوریک باید فیلمسازانی ترغیب به ساخت آثار مختلف شوند که با نگاه استراتژیک نظام فیلم می سازند همچنین آثاری در بخش بین الملل حاضر شوند که با رویکرد ضد استکباری و ضد صهیونیسم ساخته شده و مورد حمایت جشنواره قرار گیرند.

عمار جشنواره بچه حزب اللهی هایی است که به تدریج جایگاه متفاوت خود را در میان مخاطب به دست آورده و با دقت و توجه برگزارکنندگان جشنواره جایگاه تخصصی خود را به دست می آورد و علاوه بر کسب جایگاه در میان افراد متعهد و آرمانگرا به یکی از جشنواره های جدی و مهم بدل خواهد شد. با توجه به فلسفه وجودی این جشنواره که ریشه در گفتمان انقلاب اسلامی دارد می تواند بیش از پیش موفق عمل کند. امسال نسبت به سال های گذشته تعداد متقاضی حضور در جشنواره بیشتر شده است و بعضی از فیلم ها با همکاری سازمان ها و نهادها و برخی از آنها با بودجه فیلمساز ساخته شده است.

امسال با اضافه شدن بخش «فیلم ما» به فیلمسازان آماتور دوربین به دست که احتیاج به حمایت در «دیده شدن» و «ساختن» دارند توجه شده است و تفکیکی میان فیلمسازان آماتور و حرفه ای صورت گرفته است.

رشد سریع در جشنواره عمار در حالی روی داد که تقریبا هیچ کمک دولتی به این جشنواره نشده است و تمام کارها توسط دبیرخانه کوچکی که این جشنواره در اختیار دارد انجام گرفته است. اکران های متعدد در طول سال و برگزاری دوره های آموزشی در کنار برگزاری جشنواره فیلم عمار ازجمله فعالیت هایی ارزشمند این دبیرخانه کوچک برای تثبیت رشد هر ساله جشنواره است. این میزان فعالیت مطمئنا نیازمند نیروی انسانی بیشتر و صرف هزینه هایی برای توسعه است که متاسفانه هنوز مورد توجه مدیران فرهنگی و سینمایی کشور قرار نگرفته است.

جشنواره عمار در چهارمین دوره خود رشد کمی (حضور 2000 فیلم ) چشمگیری داشته و به نقطه ای رسیده است که مسوولان جشنواره را به اجرای مرحله دوم رشد این جشنواره که رشد کیفی است ترغیب می کند. رشدی که نیازمند توجه ویژه مدیران سینمایی است. توجهی فراتر از حضور چند ساعته و اظهارنظر کردن و گرفتن عکس و ارائه لوح تقدیر جشنواره به برگزیدگان یا سخنرانی کوتاه و مختصر. حضور حجت الله ایوبی در جشنواره فیلم عمار نشان از توجه او به این جشنواره دارد اما پاسخ او به سوالات خبرنگاران و توضیحاتش درباره جشنواره عمار در مراسم افتتاحیه این جشنواره قابل تامل است. حرکت رو به جلوی عمار غیرقابل کتمان است اما جشنواره عمار در حال حاضر یک آب باریکه است اما این آب باریک حاصل یک قنات ریشه دار است، این قنات اگر لایروبی شود معلوم می شود که چشمه جوشانی است. جشنواره عمار گام در راه لایروبی قنات سینمای ایران، ایران انقلابی و اسلامی گذاشته است. دردمندان انقلابی، جشنواره ای جهت ترمیم و ساختارشکنی در عرصه سینمای ایران پدید آوردند و با وجود تولد تازه این مولود سینمایی بیم و هراسی در بدنه مخالفان اندیشه های انقلابی در داخل و خارج به راه افتاده است. تاکنون انتقادات تند پیشین تحت عنوان «چرا پسوند مردمی؟» حاصلی به بار نیاورده است. ایستادگی در اصول، تلاش بیش از این برای جذب حداکثری، استفاده از متخصصان، تشکیل اتاق های فکر و مشاوره با حضور دلسوزان و متخصصان و... قابل توجه و اهتمام است تا راه را برای فرصت طلبان و معاندین خواهان خنثایی جشنواره ببندد البته تاکنون تبلیغات بیرونی توسط دشمنان و معاندین تاثیری عکس داشته است زیرا عدالتخواهان و معترضان به جهانخواران در دنیا بیش از گذشته هستند و نمی توان جلوی حرکتی خودجوش و مردمی را گرفت.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

تصویر ثابت