جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

شما می توانید از آخرین اطلاعات پیرامون اکران های مردمی جشنواره عمار در سطح شاهین شهر و شهرستان های حومه ی آن با خبر شوید .






در اين وبلاگ
در كل اينترنت



بایگانی


نباید در فیلم سیاسی مصلحت ها را فراموش کرد

سه شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۲، ۰۴:۲۸ ب.ظ

کارگردان بهترین فیلم نیمه بلند جشنواره عمار:

جلسه نمایش و نقد و بررسی فیلم نیمه بلند «لکه» ساخته محمدباقر مفیدی کیابه همت واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری از ساعت 13 هفتم بهمن ماه  در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری در این جلسه فیلم «لکه» با موضوع فتنه ۸۸ که در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار به عنوان بهترین فیلم نیمه بلند این جشنواره انتخاب شده بود، با حضور کارگردان آن نمایش داده شد و سپس نقد و بررسی آن صورت گرفت. 
مجری این جلسه در ابتدا خاطرنشان کرد که «لکه» سیاسی ترین فیلم در چهارمین دوره جشنواره فیلم عمار بوده است.  
در ادامه محمدباقر مفیدی کیا درباره سوژه این فیلم گفت: سوژه فیلم، سوژه ای سیاسی ملتهبی است که به شرایط سیاسی روز و مسائلی برمی گردد که احتمالا در این ایام در رسانه ها و فضای سیاسی زیاد دیده شده است. 
وی درباره شرایط نمایش این فیلم ابراز کرد: فیلم کوتاه آنقدر جایگاه پخش ندارد و بیشتر در محافل خصوصی نمایش داد می شود. حتی اگر لکه یک فیلم عادی بود باز هم انتظار پخش و نمایش وسیع آن را نداشتم. حالا که سیاسی است شرایط نمایش آن سخت تر شده و انتظار ندارم که از صدا و سیما پخش شود. 
مفیدی کیا افزود: اساسا فیلم کوتاه بخاطر فرمش یک فیلم نخبگانی است. اگر کسی در فیلم کوتاه به روش فیلم بلند فیلمنامه بنویسد و شخصیت پردازی کند، اشتباه کرده است. فرم فیلم کوتاه مثل داستان مینیمال است و خود به خود به سمت فرم نخبگانی می رود. 
وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره رادیویی شدن فیلم و پیشی گرفتن دیالوگ بر تصویر در برخی لحظات گفت: فیلم یک کل واحد است و گاهی فیلمساز از مخاطبش می خواهد که به حرف های کاراکترها توجه کند و ببیند کاراکترها چه می گویند. فیلم لکه بر مبنای گفت و گوی دو شخصیت اصلی ساخته شده است. 
کارگردان فیلم لکه ابراز کرد: جای گیری دوربین ارتباط مستقیم با دیالوگ دارد؛ دیالوگ می گوید که دوربین کجا قرار بگیرد. برای هر دیالوگی اندازه نمای خاصی طراحی کردیم و هر کدام از کلوزآپ ها و مدیوم کلوزهای فیلم دلیل دارد.  
وی تعدد نماهای فیلم را نوعی مزیت عنوان کرد و احتمال گیج شدن تماشاگر ناشی از این تقطیع ها را منتفی دانست.  
مفیدی کیا با اشاره به روند سخت و طاقت فرسای نوشتن فیلمنامه گفت: نوشتن فیلمنامه فیلم قبلی من 4-5 سال برای یک فیلم نیم ساعته زمان برد. اگر این بار هم زمان کافی در اختیار داشتم راهی پیدا می کردم تا با حفظ  محتوای فیلم، دیالوگ ها کمتر شود. شاید اگر یکی دو سال دیگر وقت داشتم فیلمنامه بیشتر صیقل می خورد. 
کارگردان فیلم کوتاه «و دیگر هیچ نبود» درباره شباهت دیالوگ های فیلم لکه به قطعات ادبی گفت: این نگاه من است و شاید در آینده تغییر کند، اما بنظرم دیالوگ باید در بافت کلی فیلم بنشیند. نباید گفت دیالوگ های آهنگین از واقعیت دور هستند. کاراکترهای فیلم من دو آدم سیاسی هستند که می دانند دارند چه می گویند و خود را برای بیان چنین حرف هایی آماده کرده اند. 
وی اذعان کرد: سعی کردم فیلمی بسازم که نشود در مواجهه اول معنی آنرا فهمید، چون معتقدم فیلم باید ما را به فکر کردن وادار کند. 
کارگردان فیلم لکه در خصوص هزینه های ساخت این فیلم گفت: فیلم خوب ساختن هزینه دارد البته پول بیت المال نباید حرام و حیف و میل شود. هزینه ساخت لکه زیاد بود که بیشتر آن هم به بازیگران برمی گشت. اگر کیفیت لکه خوب نبود من حاضر بودم که جوابگوی هزینه های آن باشم. 
وی همچنین بیان کرد که بسیاری از بازیگران به دلیل سیاسی بودن فیلم حاضر به نقش آفرینی در این فیلم نشدند و بازیگران فعلی فیلم، انتخاب های اول او برای این نقش ها نبودند. 
مفیدی کیا تاکید کرد: در ساخت فیلم سیاسی به رعایت حریم ها معتقدم و بنظرم نباید مصلحت ها را از نظر دور کرد. 
این جلسه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان برگزار شد و مجید شاه حسینی، منتقد سینما و مدیرعامل ادوار گذشته بنیاد سینمایی فارابی نیز دقایقی در جلسه حضور داشت. 
«لکه» به تهیه کنندگی محمدرضا شفاه، دومین ساخته محمدباقر مفیدی کیا به شمار می رود. این کارگردان جوان پیش از این فیلم کوتاه «و دیگر هیچ نبود» و کلیپ «ما ایستاده‌ایم» را ساخته است.  

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

تصویر ثابت