جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

شما می توانید از آخرین اطلاعات پیرامون اکران های مردمی جشنواره عمار در سطح شاهین شهر و شهرستان های حومه ی آن با خبر شوید .






در اين وبلاگ
در كل اينترنت



بایگانی


هیأت انتخاب جشنواره حقیقت با نگاه فیلمم مشکل داشت/برای عمار سال بعد برنامه‌ریزی می‌کنیم



مهدی نقویان مستندساز جوان کشورمان بر این باور است که نوع نگاه هیأت انتخاب جشنواره سینما حقیقت باعث پذیرفته نشدن مستندش در این جشنواره شده و می‌گوید : جشنواره عمار انگیزه‌ای شده تا دوستان برای جشنواره سال بعد برنامه‌ریزی کنند.

در ادامه گزارش خبرنگار فارس با آقای نقویان را می توانید مشاهده کنید 

خبرگزاری فارس - احسان عباسی: مهدی نقویان مستندساز 31 ساله کشورمان است، وی پس از دریافت مدرک کارشناسی کارگردانی از دانشکده صدا و سیما کار را خود را با مستنداتی از جمله: «زخم تازه»، «پاتک روز اول»، مستندی درباره شهید ابوالفتحی و ... آغاز کرد و اخیرا هم با ساخت مستندی تحت عنوان «گاو خشمگین» به دگرگونی اقتصاد آمریکا پرداخته است و به گفته وی فیلمش قرار بوده در برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش در آید که به علت عدم نگاه به این فیلم از سوی هیئت انتخاب این جشنواره موفق به نمایش نشده است اما این پایان کار وی نبود و نقویان «گاو خشمگین» را به چهارمین جشنواره مردمی فیلم برد و موفق به دریافت جایزه بخش روحانیت و بیداری اسلامی و جایزه ویژه مرگ بر آمریکا شد.

با این مستندساز به گپ و گفت نشستیم تا از دغدغه‌های فیلمسازی وی با خبر شویم که در ادامه از نظر می‌گذرد:

§        در آمریکا با هر چالش اقتصادی یک جنگ رخ می‌دهد

§        در ابتدا درباره موضوع مستند «گاو خشمگین» توضیح دهید.

مستند گاو خشمگین همانطور که از اسمش پیداست گاوی است که در خیابان وال استریت است و مرور اقتصاد آمریکا را تصویر می‌کشد و تفاوتش با مستندات دیگر این بود که ما تحلیلی در آن به کار نبردیم و فقط تاریخ آمریکا را بدون اینکه بخواهیم نگاه خودمان را وارد کار کنیم را روایت کردیم. استارت کار با جنبش وال استریت زده شد و سئوالی برای ما پیش آمد که چطور مردم به بیرون آمدند، این اعتراضات باعث شد تا ما تحقیقات ابتدایی انجام دهیم و ببینیم وال استریت از چه ساخته شده و وقتی مرور کردیم و به عقب رفتیم دیدیم که شکل گیری اقتصاد آمریکا روی دوش یک عده خانواده خاص بوده است.

§        یکسال تحقیقات مستند طول کشید

§        فارس: چطور شد که به دنبال این سوژه رفتید؟

بعد از اینکه ما این اعتراضات مردمی را شنیدیم گفتیم کاری کنیم که تاریخ مصرف نداشته باشد برای همین گفتیم کار اساسی تر انجام دهیم تا تاریخچه اقتصادی آمریکا را مرور کنیم و وقتی به عقب برگشتیم دیدیم که با هر چالش اقتصادی یک جنگ هم رخ می‌دهد. آمریکا طوری طبل جنگ می‌زند و جنگ را آغاز می‌کند که انگار کشوری به آن‌ها تجاوز کرده است.



§        فارس: مراحل تحقیق این پروژه چقدر طول کشید؟

تحقیقات این مجموعه به مدت یک سال و تحت سرپرستی آقای صفری به طول انجامید و من خودم خط و ربط کار را مشخص می‌کردم و وقتی دیدیم منابع ایرانی برای تهیه این مستند در اختیار نداریم مجبور به دیدن آرشیوهای موجود شدیم که یک سال تحقیق این پروژه طول کشید و ما طبق متون انگلیس موجود را ترجمه کردیم و در نهایت به یک متن 150 صفحه‌ای رسیدیدم.

§        هیئت انتخاب جشنواره حقیقت با نگاه فیلمم مشکل داشت

§        فارس: شما در فیلمتان چه خصوصیتی دیدید که آن را به جشنواره عمار فرستادید؟

فیلم من اردیبهشت امسال آماده شده بود و متاسفانه به فضای برگزاری انتخابات برخورد کرد که دیده نشد و اولین جایی که قرار شد ارائه شود جشنواره سینما حقیقت بود. بعد از اینکه فیلم پذیرفته نشد و کلا جشنواره سینما حقیقت با تاخیر یکی دو ماهه برگزار شد. زمانی متوجه شدم که دیدم اسامی مشخص شده است و اسم من در لیست نیست. فیلم من مشکلی به لحاظ ساختار یک مستند استاندارد ندارد و شاید دوستانی که در هیئت انتخاب جشنواره سینما حقیقت حضور داشتند با نوع نگاه فیلم مشکل داشتند.

§        فارس: درباره بحث جشنواره حقیقت و علت عدم پذیرفته شدن فیلمتان توضیح بدهید؟

 

مسئولین جشنواره حقیقت یک هفته‌ای برای اعتراض زمان گذاشته بودند ولی من بعد از این مدت متوجه شدم که فیلمم قبول نشده است، نمی‌دانم نیت و نذر آن‌ها چه بوده که فیلم پذیرفته نشده است.

§        جشنواره عمار انگیزه‌ای شده تا دوستان برای جشنواره سال بعد برنامه ریزی کنند

§        فارس: شما به عنوان یک فیلمساز حرکت آینده عمار در رشد مستند را چطور می‌بینید؟

جشنواره عمار انگیزه‌ای برای فیلمسازانی است که در این حوزه کار می‌کنند، من در عرصه مستندسازی کسی نیستم و فیملسازان بزرگی در این عرصه داریم ولی همین خوب است که جایی وجود دارد تا فیلم‌های بزرگان را در این جشنوراه ببینیم اما متاسفانه جشنوراه‌ها خیلی به موضوعات دفاع مقدس بها نمی‌دانند ولی جشنواره عمار انگیزه‌ای شده تا دوستان برای جشنواره سال بعد برنامه ریزی کنند.



§        دوست دارم به ساختار حکومتی کشورهای مدعی دموکراسی بپردازم

§        فارس: باز هم قصد دارید در همین ژانر کار کنید؟

در مستندات آرشیوی کار در ظاهر ساده است ولی هر کاری تحقیقات جدی می‌خواهد و ما اتفاقات مهم‌تری داریم که در موردش هنوز کار نشده مثل ساختار حکومتی بعضی کشورها که ادعای دموکراسی دارند که من دوست دارم در این زمینه به صورت جدی کار کنم. یا مثلا بحث رسانه که می‌گوییم مردم دهکده جهانی به وسیله رسانه‌ها حمایت می‌شوند. باید ببینیم پشت پرده آن چه می‌گذرد، دوست دارم در این موضوع کار کنم که ان شالله کار بعدی من در همین زمینه است.

§        فارس: ژانر اقتصادی مقاومتی را چطور می‌بنید؟

اگر آدم در این ژانر ظرافت‌ها را رعایت نکند بحث سنگینی است و  فهم این موضوع برای مخاطب هم سخت خواهد بود، من سعی کردم که در «گاو خشمگین» مخاطبم دچار گیجی نشود.

§        فارس: علت اینکه شما در فیلمتان از گذشته به وضعیت‌فعلی آمریکا برگشتید چه بود؟

چون مسائل امروزه مشکلات آمریکا برایمان سئوال بود. وقتی به ده سال گذشته آمریکا رجوع کردیم و دیدیم که در همان زمان هم آمریکا در بحرانی بود که با جنگ وضعیتش روبه راه می‌شد و به همین شکل به گذشته آمریکا سفر کردیم. یک بخش بخاطر این بود که برای مخاطب عام ملموس‌تر بود و این منطق برای مخاطبان عام پذیرفته‌تر بود و به وسیله همین به عقب رفتیم و ما هر چه به عقب پیش می‌رویم بحث سنگین‌تر می‌شود زیرا ممکن بود اگر شروع فیلم را از اوایل قرن 20 شروع کنیم مخاطب را از دست بدهیم.

§     فارس: و حرف آخر...

مسئولیت پخش این مستند را سازمان هنری رسانه‌ای اوج به عهده گرفت و عمار هم ظرفیتی را ساخته که فیلم‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شود دیده شود ولی به نظرم عقبه این قضیه را سازمان اوج طراحی کرده است که در آنجا ابتدا استارت تولید کار بخورد و بعدها در جشنوراه عمار دیده شود ولی دوستان در سازمان اوح واقعا زحمت می‌کشند و دغدغه فیلمسازان را درک می‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

تصویر ثابت