جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

وبلاگ رسمی ستاد اکران جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر و میمه

جشنواره مردمی فیلم عمار در شاهین شهر

شما می توانید از آخرین اطلاعات پیرامون اکران های مردمی جشنواره عمار در سطح شاهین شهر و شهرستان های حومه ی آن با خبر شوید .






در اين وبلاگ
در كل اينترنت



بایگانی


پرتاب یک پویا نمایی به مدار زمین



پویانمایی " دست برتر " یا " مقاومت تاپیشرفت " از آثار راه یافته به بخش مسابقه انیمیشن چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار است. آغاز فروش اینترنتی محصولات گروه انیمیشن سازی فاطمه الزهرا (س) که کار ساخت این پویانمایی را در دست داشتند ، بهانه ای شد تا یادداشت هایی پیرامون آثار این گروه منتشر نماییم.

عجیب است ! مضحک است ! مصیبت است ! حکایتی است برای خودش  ...

بعضی ها در این مملکت ، آدمهایی از جنس ما ، اطراف ما ... جرأت کرده اند ، همت کرده اند ، توکل کرده اند ، کولاک کرده  اند و ... ماهواره به فضا فرستاده اند. حالا ما جرأت نداریم ، همت نداریم و ... که این طرف و آن طرف ... در این فضای عجیب سیاسی ، در این اتمسفر مضحک روانی ، در این اوضاع مصیبت بار فرهنگی ... به آنها افتخار کنیم.

لااقل ! مسلمان ! موشک فرستادن به فضا راحت تر شده از این که در فضای روی زمین به آن افتخار کنی ! یارو می گوید مرغ شده کیلو فلان قدر ، موشک قاره پیما می خواهم چه کار ؟ می گوید این آخوندها به انیشتین رشوه داده اند. با انگلیس ساخت و پاخت کرده اند که به آنها اجازه داده اند موشک هوا کنند. می گویند رضاشاه اگر بود ، الان به کره ی ماه راه آهن کشیده بود. یا لااقل دو پیک عرق سگی در کافه های نمور و خراب شده ی لاله زار پیدا می شد که سربکشیم و برویم فضا ! آقا آن موقع مردم دلشان خوش بود...

لامصب ! به چه چیزی دلشان خوش بود ؟ مستشاران نظامی آمریکا وقتی گورشان را از این مملکت گم کردند ، به صدام گفتند سه ماه تا فوق آخر 6 ماه بعد تمام هواپیماهای جنگی و غیرجنگی ایران زمین می شوند و به دلیل نبود لوازم یدکی ایران یک هواپیما نمی تواند به هوا بلند کند. رضاشاه از آن مستشار انگلیسی پرسید. به نظر تو این ارتش همایونی ، این همه سرباز و درجه دار با پوتین واکس زده ، این همه تفنگ و بمب و تانک که در مراسم رژه ی نظامی گوشه ای از آنها به نمایش درآمده ... چقدر می توانند در برابر ارتش سرخ مقاومت کنند ؟ آن انگلیسی مکثی کرد و گفت : قربان ! به نظرم راحت می توانند سه ساعت مقاومت کنند. رضا شاه ترش کرد. گفت با ما شوخی می کنی ؟ انگلیسی خندید و گفت ، نه اعلی حضرت ، رضاشاه گفت : پس واقعیت را بگو ! انگلیسی گفت خواستم ناراحت نشوید وگرنه راستش این ارتش شما یک ساعت هم نمی تواند در برابر یک ارتش واقعی مقاومت کند. من به عنوان یک مشاور نظامی باید به شما واقعیت را بگوییم.

حالا در این سال ها ، هروقت ابرقدرت نظامی جهان خواست گزینه ی نظامی را از روی میز مقابلش جابه جا کند ، دوستان شهید احمدی مقدم یکی دومدل موشک را گذاشتند در کاسه ی مقابل رئیس جمهور امریکا و گفتند حرف مفت نزن!

گروه پویانمایی فاطمه الزهرا (س) بازهم به  اسم نورانی بی بی عالم خط شکنی کرده و اثری ساخته به نام « دست برتر ». این انیمیشن چهار دقیقه ای در مورد پرتاب ماهواره ی ایرانی به فضاست . فرهاد عظیما کارگردانی اثر را برعهده داشته و تهیه کننده اش هم خودش بوده. مدل سازی های خوب فیلم کار مشترکی بوده از محمد نادی ، فهیمه آخوندی و محمد ایزدی . به هرحال گروهی از هنرمندان معاصر دست به دست هم داده ، و اگر بگویم این اثر انیمیشن را به فضای تیره ی سیاه نمایی ها پرتاب کرده اند و موفق شده اند برای دقایقی چشم دوستان و دلسوزان انقلاب اسلامی را روشن کنند و دل بعضی های دیگر را سیاه ... مبالغه نکرده ا م.

یکی از سکانس های تحسین برانگیز این پویانمایی لحظه ی پرتاب ماهواره است. یکی از نقاط ضعف کوچک آن تمرکز کمی طولانی بر تأسیسات عظیم فلزی پرتاب ماهواره است. یکی نکته ی دیگر ثقل سخنان آقا بر تمرکز تصویری انیمیشن در برخی لحظات است. شاید بهتر بود گزیده ی کوچک تری از فرمایشات ایشان را با فیلم همراه کرد. بهترین حالت این بود که ا بتدا بر روی صحبت های آقا تصاویر دیگری می آمد که مقدمه سازی می کرد برای پرتاب اصلی ماهواره ، در واقع شاید بتوان گفت وجه سیاسی کار اندکی بر تم علمی و تکنولوژیک انیمیشن غلبه پیدا کرده و به آن حالتی تبلیغی داده است. تبلیغی که ضرورت نداشت این قدر مستقیم باشد.

اما تصاویر اوج نهایی این پویانمایی ، به ویژه از نظر انتخاب زاویه ی دوربین فرضی عالی است. این زاویه ی دوربین را می توان نماینده ی زاویه ی نگاه مخاطب دانست. درواقع ماهواره ی ایرانی حالا مخاطب ایرانی را در اوج نشانده و از ارتفاعی هم سطح این اتفاق شکوهمند تقدیم به او شده است.

  • افسر سوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

تصویر ثابت